Systém KERS
Od budúcej sezóny sa má pri brzdení uvoľnená energia zachovať, aby mohla byť vo vhodnom okamihu využitá na akceleráciu vozidla. FIA sa chce k tomuto cieľu dopracovať postupnými krokmi, ktoré by mali vyvrcholiť v roku 2013.
Už dlhšie sa plánuje zavedenie tejto hybridnej technológie počnúc rokom 2009, ale po udalostiach v továrni Red Bullu a počas testov Renaultu sa veľa špekulovalo o tom, či je na to formulový svet pripravený.
V Maďarsku sa stretli šéfovia jednotlivých tímov, aby opätovne vyjadrili svoje názory na celú tému. Vyzerá to tak, že za zavedenie KERS sú BMW, Williams a Honda, proti sú Renault, Red Bull, Toyota, Toro Rosso a Force India. Ferrari a McLaren by asi skôr boli za odloženie zavedenia KERS o jeden rok.
Najtvrdšie sa za zavedenie KERSu zasadzujú predstavitelia BMW a Williamsu. BMW túži po čo najrýchlejšom využití aj v sériovej produkcii, Williams si zasa objednal služby externého vývojára systému. Honda je za rýchle zavedenie zariadenia vraj preto, lebo je najlepšie pripravená a počas testov nemala vôbec žiadne problémy.
Šéf Renaultu Flavio Briatore je zásadne proti. "BMW nechce pochopiť, že by sme si radšej ešte dali čas a zaviedli to až neskôr," povedal Briatore. "A zaujímavé je, že ide práve o BMW, ktoré dostalo v podobe nehody mechanika vážne varovanie."
"Naši inžinieri už prepočítali, že nasadenie KERSu nás bude stáť 700 000 eúr na jediné preteky. A keď sa v budúcom roku ukáže, že niekto z nás má lepší systém, tak ho budú musieť ostatní doháňať. Napokon sa všetci dostaneme do rovnakého stavu a vyhodíme neuveriteľne veľa peňazí. Je to rovnaká blbosť ako rýchloradiace prevodovky. Dnes ich má každý, ale technika, ktorá nezaujíma ani jediného diváka, stála obrovské milióny."
Riaditeľ BMW pre motošport Mario Theissen sa na všetko pozerá o čosi inak. Svojich odporcov ale plne chápe: "Určite existujú argumenty, ktoré musíme brať do úvahy. Jedným z nich sú bezpečnostné aspekty. Je jasné, že ani my KERS nenasadíme, kým to nebude bezpečné. Ale veríme tomu, že sa tak nestane a bude to v poriadku."
"Druhou témou sú finančné aspekty. Dokážem chápať nezávislé tímy, pre ktorých je to výrazné zaťaženie," pokračoval Theissen. Napríklad Frank Williams si nerobí až také starosti, vraj ho to výjde na 2,5 milióna eúr. Ale Flavio Briatore kontruje: "On si skutočne myslí, že s tým bude môcť bojovať s výrobcami investujúcimi desaťnásobok tejto sumy? Nechal sa oklamať svojimi technikmi!"
Theissen si nemyslí, že sa zväčší rozdiel medzi veľkými a malými tímami len preto, že väčšina súkromníkov si plánuje KERS kúpiť od dodávateľa Magneti-Marelli. Na otázku, či z toho budú výrobcovia profitovať, Theissen odpovedal: "To si nie som istý, pretože aj niektorí výrobcovia pristúpili na rovnakého dodávateľa, ktorý produkt ponúka nezávislým tímom."
"Pre kolegov medzi výrobcami, ktorí si vyvíjajú vlastný systém KERS, nie je nákladový argument podstatný. Ich vývoj by pokračoval rovnako, aj keby sme nasadenie systému o rok odložili. Žiadny projekt sa ešte nezlacnil kvôli tomu, že by sa odložilo jeho zavedenie. Podľa mňa by to bolo ešte horšie, pretože by sme minuli rovnaké peniaze, ale produkt by sme neprezentovali verejnosti."
Päťdesiatpäťročný Theissen nevie, či sa kritici KERS skutočne obávajú bezpečnosti a nákladov, alebo majú celkom iné dôvody. "Podľa mňa hrá rolu aj to, či tím dokáže byť konkurencieschopný s týmto zariadením alebo bez neho."
Zaujímavý postreh pridal aj Ross Brawn z Hondy: "Nasadenie KERS nie je predpísané, nie je to nutnosť. Musíme sa spoľahnúť sami na seba. Ak nikto nenasadí KERS, tak ho ani nebudeme mať."
Podľa všetkého dopadlo rokovanie tak, že tímy sa rozhodli pokračovať v nastúpenom trende. Aj keď je väčšina stajní proti, kým sa nezhodnú všetky, tak sa nič neudeje.
"Pokračujeme v tom, čo platilo," potvrdil Theissen, ktorého slová upevnil aj John Howett z Toyoty: "Momentálne sme sa na odložení nasadenia KERS nezhodli, chýba nám jednota. Preto budeme s vývojom zariadenia pokračovať tak, ako doteraz."